Během super volebního roku vypne Meta důležitý nástroj pro monitorování

Středa 24.4.2024 17:00 Jiří Větvička

Během super volebního roku vypne Meta důležitý nástroj pro monitorování

Hojně používaná služba, kterou se dalo nahlížet pod pokličku Facebooku, se nadobro vypíná. Společnost Meta rozpustila tým stojící za monitorovacím nástrojem CrowdTangle, zrušila nové registrace a od 14. srpna již nebude možné jej používat.

Bezplatná služba CrowdTangle umožňovala redakcím a novinářům sledovat trendy na sociálních sítích Facebook a Instagram, přinášet aktuální příběhy, měřit jejich dosah a identifikovat hlavní influencery. To ostatně nadšeně oznamoval i samotný Facebook, když v roce 2016 CrowdTangle kupoval.

Zároveň byl oblíbený i mezi výzkumníky, kteří ho používali jako prostředek k získávání informací o potenciálně škodlivém obsahu a dezinformacích. Byla to jedna z mála možností jak získat data od společnosti, která nebyla vždy otevřená. Facebook tvrdil, že data z CrowdTanglu mohou být neúplná nebo zavádějící a opakovaně odmítal výsledky, které se o tento nástroj opíraly. Mluvčí společnosti uvedl: „Spoléhat se na CrowdTangle při takových výzkumech mohlo působit zmatek, protože k tomu nebyl navržen.“

Ve skutečnosti CrowdTangle dokázal poukázat na problémy Mety. Například v roce 2020 začal novinář New York Times Kevin Roose používat CrowdTangle ke každodennímu zobrazování deseti nejvýkonnějších odkazů a zjistil určitou nerovnováhu. V TOP 10 dominoval Ben Shapiro a Dan Bongino, oba majitelé krajně pravicových facebookových účtů.

Ukončení podpory není pro mnohé výzkumníky překvapením, ale přichází v době, kdy po celém světě probíhají desítky voleb, včetně důležitých voleb amerického prezidenta. A i když se nejednalo o dokonalý způsob, jak získávat data, mělo velký význam. Po uzavření Facebook API neexistovala žádná jiná životaschopná cesta k datům, alespoň ne způsobem, který je v souladu se smluvními podmínkami.

Rozhodnutí uzavřít CrowdTangle vyvolalo značné rozhořčení. Skupiny jako Mozilla Foundation, EU DisinfoLab, Digital Rights Foundation, Faktabaari a další se připojily k otevřenému dopisu, v němž odmítly rozhodnutí o ukončení a požádaly společnost Meta, aby prodloužila funkčnost alespoň do ledna. Dopis poukazuje na to, že letos bude volit přibližně polovina světové populace a absence CrowdTangle znemožní sledování volebních dezinformací.

Nezávislí factcheckeři pracující pro Metu již začali používat náhradu v podobě Meta Content Library. O přístup mohou požádat i akademici nebo neziskové instituce. Knihovna však nebude přístupná mnoha novinářům pracujícím pro komerční zpravodajské organizace. Což je jedna z nevýhod. CrowdTangle byl navíc zdarma a nevyžadoval proces schvalování.

Meta v tomto případě odkazuje na svou službu Meta Business Suite a knihovnu reklam. Bohužel se jedná o nedostatečné řešení, které zobrazuje jen určitý druh informací. Doporučené náhrady v podobě nabídky třetích stran jako NewsWhip, Hootsuite, Meltwater, Sprout Social nebo Cision poskytují komplexní výsledky až za poplatek.

 

Službu CrowdTangle využil server investigace.cz k porovnání dvou prezidentských kandidátů - Petra Pavla a Andreje Babiše

 

Rebekah Tromble, která vede Institut pro data, demokracii a politiku na Univerzitě George Washingtona uvedla, že Meta Content Library by se mohla stát mocným pomocníkem. Bohužel má v současné podobě řadu omezení. Nelze například vyhledávat podle zeměpisné oblasti, má omezení počtu generovaných výsledků vyhledávání a blokuje stahování dat. Uživatelům také není nijak usnadněna migrace a není k dispozici jasný odkaz pro přechod. Meta tvrdí, že bude naslouchat zpětné vazbě.

Bohužel Meta nemá dobrou pověst. Ráda dává velké sliby, získává za to pozitivní hodnocení v tisku, ale realita je nakonec zklamáním.

Nástroj CrowdTangle je nyní v „režimu údržby“ a uživatelské rozhraní, API, historická data a rozšíření pro prohlížeč Google Chrome budou v srpnu vypnuty.

Článek vznikl na základě překladu anglického originálu A window into Facebook closes as Meta sets a date to shut down CrowdTangle.