Jak jsme řešili předplatné

Pondělí 4.3.2024 17:00 Katy Mandulová

Jak jsme řešili předplatné

V poslední době se objevují zprávy o společnosti Stander, která poškozuje důvěřivce po celé Evropě objednáním vzorků produktů, za které si společnost později nárokuje platbu. Platbou se však aktivuje předplatné, jehož zrušení je nad síly většiny nechtěných zákazníků.

Že se po telefonu žádné smlouvy neuzavírají a nic se jen tak neodsouhlasuje, to je poučka, kterou do svých dětí i seniorů cpeme horem dolem. Drtivá většina podvodných společností, byť platné zákony jim tuto činnost silně omezují, stále prostřednictvím skulin v legislativě zkouší získávat nové zákazníky a příležitosti prostřednictvím telefonických hovorů. Už unavený, vyděšený či důvěřivý senior či mladší oběť pak v hovoru řekne pod nátlakem volajícího, často velmi zkušeného za tímto účelem vyškoleného operátora, ono kýžené „ano“ a tím je uzavřen nějaký druh dohody, dalšího vztahu. Pokud se tento vztah pak nedejbože stvrdí platbou za nevyžádané zboží, která se zprvu pohybuje v řádech snesitelných stokorun, nastane kolotoč, jakým se nikdo nechce svézt. Je to nechutná jízda.

Na onen kolotoč jsme si bohužel v rámci rodiny sáhli, proto i četba o aktivitách společnosti Stander mi nedělá dobře, jelikož jsem si vyzkoušela, co to obnáší dotyčného seniora z osidel takové firmy vytáhnout. Není to nic příjemného, ale cesta existuje. Dlouhá a únavná.


Také musím podotknout, že my měli štěstí a zastavili proces ještě před uskutečněním první platby. Ale hezky popořádku...


Je to už několik let a tehdy ještě lockdownů, kdy jsme seděli s manželem doma a náhle manželovi zazvonil telefon, volala jeho maminka. Jako zkušená a protřelá důchodkyně byla v mnoha věcech soběstačná, ovšem platbu v rámci internetového bankovnictví úplně neovládala, platby raději chodila řešit na blízkou poštu. Jenže tam byl za to poplatek navíc, který se jí nechtělo platit, proto požádala manžela, aby přišel k ní platbu uskutečnit. Nedokázala však vysvětlit, o co jde. Tajemně však sdělila, že je to bomba a dělá to pro nás.


Právem jsme se vyděsili a vydali se k ní. Tchýně nás přivítala s tajemným úsměvem někoho, kdo právě udělal obchod století a zvala nás rychle dál, aby nás seznámila s detaily. Před časem jí volala nějaká paní a ta jí nabídla, považte, holící strojek zdarma! Jen stačilo říct ano, nadiktovat adresu a zázrak došel! Teď tedy došlo zase něco a chtějí za to přes tisíc korun, ale pořád tam bude něco zdarma! V ruce měla dvě roztržené obálky, dopisy napsané strojovým překladem internetového překladače a na stole ležely ty dvě nejubožejší holítka, jaké jsem měla tu smůlu spatřit. Manžel zbledl.


Vytrhl jí dopisy z rukou, nedbal jejích proseb o uskutečnění platby dle pokynů v dopisech a začal pátrat po názvu společnosti na zapnutém počítači. Pak mu ruply nervy, vyskočil a se svou mámou se začal přít. Využila jsem nepozornosti obou a rychle zjistila, že se jedná o podvodnou společnost, která přes telefonické hovory navádí naivní zájemce na předplatné a po uskutečnění platby pak započne nekonečný kolotoč nevyžádaných zásilek a později i hrozeb exekucemi v případě odporu napáleného v podobě neúhrad. Internet byl zaplněn desítkami příběhů nešťastných rodinných příslušníků podvedených všeho věku.


Měli jsme štěstí, shánčlivá tchýně nezaplatila první vstupní sumu k aktivaci předplatného, čímž právoplatně nevstoupila do vztahu s onou společností. Ovšem nějaký její souhlas už nahraný měli. Měli jsme štěstí podruhé. Pod jedním odkazem na webu byl velmi naštvaný příspěvek právně vzdělaného pána, jehož přítelkyně učinila to samé, jako tchýně a zřejmě chtěla platbu po svém partnerovi. Zda to byla ještě jeho přítelkyně, nevíme, ale pán zveřejnil mustr vyvazovacího dopisu i s celým postupem, kam vše zaslat, jak se chovat a hlavně nezvedat telefony a nic neplatit i přes případné hrozby.


Jakmile se ti dva přestali přít o výhodnosti a nevýhodnosti tupých holítek z laciného plastu za cenu několika tisíců korun, manžel přejel očima vyhledané odkazy, napsali jsme dopis s údaji tchýně, nacpali do obálky nevyžádané šunty, na obálku napsali pouze P. O. BOX oné firmy v Praze a šli na poštu s jistotou, že z P. O. BOXu dodejku potřebnou pro případné další tahanice podvodné firmy nedostaneme.


Na poště čekal další, ještě horší šok. Paní za přepážkou si trpělivě vyslechla náš příběh. Pak nás velice překvapila. Takových seniorů, kteří platí tisíce měsíčně za tuto nesmyslnou službu s nevyžádanými balíky, chodí každý měsíc na poštu docela dost. Z důchodů odvádějí poplatky podobným firmám, přebírají šunty a bojí se to někomu říct. Když se je pracovnice pošty snaží přesvědčit, ať to nepřebírají, jen mávnou rukou, že chtějí mít klid, zaplatí, sbalí balíček a odejdou.


Tohle se stalo v roce 2021, vládl Covid a lockdowny a mnoho osamělých seniorů bylo rádo i za hovor od podvodníka, pak se ale neměli na koho obrátit se strachem z tlaku neznámé společnosti a stud překryli platbou. Jenže balíčky za vysoké částky chodí dále a stud je stále větší. Daň za osamělost mnoho z nich odvádí dodnes.


Náš příběh měl šťastný konec. Paní na poště nám zajistila zaslání s potvrzením, že dopis byl vložen do P.O. BOXu, potvrzení o tom později přišlo, vše jsme schovali do složky a s napětím očekávali, co bude. Nebylo už nic. Nic nepřišlo, nic se neplatilo, dali pokoj. Ucítili silnější odpor a nechali toho.


Existují však tisíce podvedených, kteří na podobnou obranu nemají síly a ze strachu raději platí nesmyslné částky podvodníkům. Blízkým se nesvěří. Bojí se i jich.


Tchýně nebyla hloupá, ale patřila ke generaci, co si přes telefon z katalogů objednává dodnes. Takový způsob objednávky služeb je mnoha seniorům blízký a stále jej využívají, podvod nemusí zprvu rozeznat. Podobné společnosti cílí na zvyky starších zákazníků a jejich disciplínu v úhradě závazků. Z kolotoče plateb a nátlaku se sami pak nedostanou, zvláště, když přijde první výhružka při neúhradě v rámci předplatného, které nechtěli.


Není nemožné z toho dotyčného dostat, ale není to jednoduché, chce to čas, trpělivost a rozhled. Pokud je blízký do předplatného dlouhodobě zapleten, doporučuji investovat i do schůzky s právníkem, s ohledem na vynaložené peníze je to už minimální investice.


A zkusme nesoudit oběti. Skutečně soudit lze pouze podvodníky zneužívající seniory a méně zběhlé mladší ročníky. A těm je třeba v případě zjištění zapletení do podobného podvodu účinně pomoci.